pääasioita

Vahalanka

SUOSIKKI-INHOKKINI

Poskihihnat silmissä

Kuolaimettomat suitsissa on usein ongelmana se, että poskihihna kulkee melko korkealla ja koska turpaosa pääsee pyörimään, nousee poskihihna silmään. Erityisesti tämä ongelma koskee kapsoneita maastakäsin työskennellessä. Kun ohja/liina on kiinni keskirenkaassa, eikä tuntuma ole höyhenenkevyt, kääntyy turpaosa ja sen myötä koko kapsoni kohti ihmistä ja vastakkaisella puolella oleva poskihihna saattaa nousta ihan hevosen silmään asti.

Poskihihnan nousemista on yksinään työskennellen vaikea havaita, koska nousu tapahtuu aina hevosen ulkokyljen puolella, jonne ei näe. Hevosen protestointi tai haluttomuus työskennellä saattaa johtua epämukavasta varusteesta, joten kannattaa varmistaa päävehkeen istuvuus ja toimivuus myös ihan aidossa, liikkuvassa työskentelytilanteessa esimerkiksi kaveria katsojana käyttäen.

Poskihihna kulkee aivan silmän alta, koska turvanpäällisosa on melko lyhyt. Takana oleva leukahihna ei vedä poskihihnaa pois silmästä. Kuva Shutterstock Väärin (tässä liian eteen) sijoitettu leukahihna ei estä pyörimistä, vaan keskirenkaaseen kohdistuva paine kääntää kapsonia hevosen päässä.  Kuva Pixabay

Samoin sidepulleissa voimakkaampi toispuoleinen pidäte kääntää koko päävehjettä, kuten hackamoressakin pidäte nostaa poskihihnoja. Jos poskihihna on jo valmiiksi korkealla, nämä pienetkin poskihihnojen liikkeet häiritsevät hevosen silmää. Remonttiturpahihnakin on ongelmallinen varuste, joka saattaa kääntyä hevosen päässä toispuoleiseksi. Jos turpahihnan kannatin ei ole sovitettu riittävän alas, pääsee tässäkin tapauksessa hihna tai hihnat ikävän lähelle silmää.

Sidepullille tyypilinen ongelma, ilman kiinteää leukahihnaa ja väärän mittaisilla 'jakorenkaasta' lähtevillä hihnoilla poskihihna kulkee aivan silmän alta. Kuva Pixabay Remonttiturpahihnoissa/issikkasuitsissa kannatinhihna on usein ihan silmän alla, koska turvan päältä kulkeva osa on liian lyhyt. Liian pitkä turvanpäällinen taas ottaa kuolaimeen kiinni. Kaikissa tapauksissa hyvä sovitus ei yksinkertaisesti onnistu.  Kuva Pixabay

Korkealla kulkeviin poskihihnoihin voi olla kolme syytä

Ensinnäkin, jos käytössä on otsapanta, joka on liian lyhyt, se nostaa sivuhihnoja ylemmäs. Toiseksi, jos turvanpäällinen on liian lyhyt suhteessa hevosen turvanympärykseen ja poskiluiden sijaintiin nähden, sivurenkaat (tai muut ohjainmetallit) ovat niin ylhäällä, että poskihihnat kulkevat korvasta poskiluun harjanteen yli turvalle. Kun sivuremmit menevät poskiluun kärjen yläpuolelta, ne lähes väistämättä ovat liian lähellä silmää. Kolmanneksi kuolaimettomassa suitsessa leukaremmi puuttuu, käytössä on löysä leukaremmi tai kiinteä leukaremmi asetettuna väärään paikkaan tai liian löyhälle.

Kapsoni, jonka poskihihnat kulkevat turhan korkealla suoraan poskiluiden yli, kapsiiniosa liian lyhyt ja edessä, leukahihna liian takana Kapsoni, jossa poskihihnat kulkevat riittävän kaukana silmistä, kapsiiniosa on on sovipassa paikassa ja riittävän pitkä, kiinteä leukahihna on paikassa, jossa se tehokkaimmin estää pyörimistä

Minusta kaikissa kuolaimettomissa olisi tarpeen olla kiinteä leukahihna. Löysä, kaulakuopassa oleva leukahihna ei vaikuta suitsien istuvuuteen mitenkään. Kiinteä, oikeassa paikassa napakasti istuva leukahihna sen sijaan estää tehokkaasti poskihihnojen silmään eksymisen ja samalla vakauttaa koko systeemiä, jolloin turpaosaakin voi löysätä.

Sidepull-suitset, jossa poskihihnat kaarella alaspäin. Kuva Anniina Gullans Vaikka kapsiinosa on hieman lyhyt, poskihihnat eivät kulje läheltä silmää tai poskiluiden päältä, kun pidentää niskahihnaa ja vastaavasti lyhentää leukahihnaa

Kun kiinteä leukahihna on sijoitettu “noin silmän alle” se on riittävän edessä hillitäkseen turpaosan pyörimistä. Niskahihnaa pidentämällä ja kiristämällä kiinteää leukahihnaa asettuvat sivuhihnat kauniille kaarelle riittävän kauas silmistä, vaikka turvanpäällisosa olisikin lyhyempi.

Hevosella on tuntokarvoja myös silmän alla

Hevosella on tuntokarvoja myös silmän alla.