pääasioita

Vahalanka

kurkistus verhoilun alle

Ketjukapsonin anatomiaa

Kapsonien ketjut ovat useimmiten polkupyörän ketjua, toisinaan leveämpää ja painavampaa mopon ketjun. Renkaat voidaan kiinnittää ketjuun useilla eri tavoilla. Kaikissa pyörivissä renkaissa on ketjun alla jonkinlainen mutteri, prikka tai muu leveämpi/paksumpi osa, joka lukitsee renkaan kiinnitystapin ketjun alapuolelle. Toisissa pienempi, toisissa isompi. Pyörimättömät renkaat voi kiinnittää esimerkiksi ketjun ympäri menevällä lenkillä tai hitsaamalla kiinnitystappi ketjuun. Kaikissa kiinnitystavoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Lenkillä kiinnitetty pyörimätön rengas Hitsaamalla kiinnitetty pyörimätön rengas Pyörivä rengas, pieni nuppikiinnitys

Pehmuste

Kaikissa (tai toivottavasti ainakin Suomessa käytetyissä) kapsiineissa on ketjun päällä nahkaverhoilu. Nahkaverhoilun alla voi olla pehmuste tai voi olla olematta. Eli se, että ketju on peitetty nahalla, ei automaattisesti tarkoita sitä, että nahan ja ketjun välissä olisi pehmuste. Pehmuste on myös kuluvaa ja se voi olla ohentunut/painunut niin, ettei sillä enää juurikaan pehmustavaa vaikutusta ole.

Ketjun päällä pelkkä nahkaverhoilu Pyörivä rengas, mutterikiinnitys Kiinnitysmutterin painauma pehmusteessa

Kapsonin ketjuosaa kannattaa tarkastella aika ajoin varustehuollon yhteydessä, tunnustella miltä sen alapuoli tuntuu, onko siellä pahkuroita, onko mahdollinen pehmuste hiutunut osittain olemattomiin vai tuntuuko se kaikin puolin sellaiselta, joka hevosen turvalla on miellyttävä.

Pyörivä rengas, prikkakiinnitys Kiinnitysprikka vääntynyt ja syönyt itsensä pehmusteen läpi Korjattu versio edellisestä, prikka vaihdettu vahvempaan ja prikan reikä hitsattu kokonaan umpeen, jotta ei pääse vääntymään yhtä helposti kuin alkuperäinen

Pelkällä nahalla päällystetty ketju on varmasti tarkempi ja hienovaraisempi väline kuin pehmustettu, sitä en kiellä, mutta saatan kysyä miltähän hevosesta tuntuu esimerkiksi ravissa tai laukassa, jos ja kun pehmustamaton metalliketju hyppii turvalla… varsinkin, jos ketjun alapuolella on renkaiden kiinnityskohdilla painepisteitä aiheuttavia ulkonemia.

Kapsiiniosan voi pehmustaa uudelleen, jos se tuntuu kovalta tai kuluneelta ja pehmustamattomankin ketjun voi pehmustaa tarvittaessa.