sanastoa

Vahalanka

yksipuoleinen solki, BGB-lukko ja d-rengas

Kuvia vaihtoehdoista

Tällä sivulla on kuvallisia esimerkkejä muutamista käyttämistäni termeistä. Täällä on esitelty myös erilaisia ratkaisuja, joita varusteissa voidaan käyttää. Kaiken kattava lista tämä ei ole, mutta täältä löydät vaihtoehtoja, jotka ehkä helpottavat oman varusteen suunnittelussa.

Kuvat suurenevat ja kuvatekstit tulevat näkyviin napauttamalla tai klikkaamalla kuvaa.



LUKOT

Lukko kannattaa valita kuhunkin varusteeseen käyttötarkoituksen ja käyttäjän mieltymysten mukaan huomioiden turvallisuusnäkökohdat mahdollisimman hyvin.

Koiran taluttimiin ja hevosvarusteisiin on tarjolla erityyppisiä lukkoja. Jokaisella lukkotyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, kuten myös omat kannattajakuntansa. BGB-tyyppinen lukko lienee kestävin ja varmin, mutta jakaa mielipiteitä rajusti mahdollisella vaarallisuudellaan, kirkkaan väriset pistoolilukot saattavat olla materiaaliltaan heikkoja ja rikkoutua helpommin, messinkiset ovat yleensä kestävämpiä. “Klipsulukot” taas irtoavat kohtalaisen helposti tietynlaisen liikesarjan seurauksena, vaikka materiaaliltaan ja rakenteeltaan voivatkin olla pitkäikäisiä.

Yksikään lukko tai lukkotyyppi ole idioottivarma, kaikki lukot voivat käytössä rikkoutua tai aueta.

BGB-lukko Pistoolilukko Klipsulukko


SOLJET

Solkia valmistetaan monista eri metalliseoksista ja metalleista ja niitä on lukemattomia erimuotoisia, -kokoisia ja -laatuisia. Samoin kuin lukoissa, soljet kannattaa valita kuhunkin varusteeseen käyttötarkoituksen ja käyttäjän mieltymysten mukaan turvallisuus huomioiden.

Solkia on hyvinkin monen näköisiä, mutta tyyppinä niitä on kahdenlaisia: yksipuolisia ja kaksipuolisia. Yksipuolisessa soljessa remmi kulkee vain kerran soljen läpi tullessaan soljen kielelle. Kaksipuolisessa soljessa remmi menee vielä kielen jälkeen uudelleen soljen alta. Molemmat tyypit soveltuvat lähes yhtä hyvin kaikkeen käyttöön, solkityypin valintaan vaikuttaa ehkä eniten käyttäjän ajatus siitä, kumpi tyyppi on parempi ( ja kauniimpi).

Yksipuolinen solki (rullasolki, kirkas) Kaksipuolinen solki (rullasolki, messinkiä)


LEIFFIT

Leiffien tarkoitus on pitää remmit yhdessä ja päällekäin. Yksipuoliseen solkeen on aina ommeltava kiintoleiffi soljen juureen, jotta soljen kieli ei pääse luiskahtamaan pois reiästä. Kiintoleiffi ommellaan aina paikallaan pysyväksi nahan taitteen väliin ja niitä voi olla useampiakin peräkkäin. Irtoleiffi on “nahkarengas” remmin ympärillä. Irtoleiffin kanssa kiinnitetään avoimen remmin pää, jotta remmit pysyvät koko matkaltaan kauniisti päällekäin.

Kiintoleiffit (ravisolki) Kiintoleiffi ja irtoleiffi (suitsisolki) Irtoleiffi

SOLKIEN SUOJAUS, etuleiffi

Solkien alle voi tehdä joko “läpyskän”, tai etuleiffillisen jatkeen, jotta karvat eivät pääse sotkeutumaan solkeen. Etuleiffi estää myös solkikohdan vääntymistä ja pitää remmit linjassa.

Nahkaläppä soljen alapuolella (suitsisolki) Remmi kulkee etuleiffin läpi ennen solkea (suitsisolki) Etuleiffi (suitsisolki)

“KIINTEÄ “ LEUKAHIHNA , eli poskihihnaan kiinnitetty leukahihna

Hevosen suitsiin voi poskihihnassa olevan leukahihnan kiinnittää usealla tavalla joko liikuteltavana tai kiinni ommeltuna. Haittapuolena liikuteltavissa leukahihnoissa on se, että ne saattavat (ainakin ajan mittaan löystyessään) liikkua itse pois asetetusta paikasta. Kiinteästi ommeltu leukahihna taas pysyy aina paikoillaan. Tiettyyn paikkaan kiinnitetty leukahihna ei kuitenkaan välttämättä istu parhaimmalla mahdollisella tavalla kaikille, jos päävarustetta on tarkoitus käyttää hyvin erikokoisilla eläimillä.

Liikuteltava leukahihna:

  • ommeltu poskihihnan ympäri
  • kiinnitetty suitsiruuveilla poskihihnan ympäri, jolloin leukahihnan voi irrottaa kokonaan
Liikuteltava leukahihna, joka toimii samalla niskahihnan leiffinä (kaksipuolinen rullasolki) Kokonaan irrotettava leukahihna, joka kiinnitetään poskihihnaan liitospalan ja suitsiruuvin avulla

Poskihihnaan ommeltu:

  • suoraan poskihihnaan, hiukan etuviistoon ommeltu hihna istuu yleensä hyvin
  • D-renkaaan kautta poskihihnaan kiinnitetyssä leukahihnassa istuvuus on vielä suoraan ommeltua parempi, koska hihna pääsee vapaammin hakeutumaan sopivimpaan asentoon
Kiinteästi poskihihnassa oleva leukahihna, ommeltu hiukan etuviistoon D-lenkin kautta poskihihnaan kiinnitetty leukahihna (kaksipuolinen solki)


TURPAHIHNAN KIINNITYS (nahkaturpaisessa kapsonissa)

Turpahihnan voi kiinnityksen voi tehdä useammalla eri tavalla, joiden kestävyys on erilainen ja joiden vaikutuksesta turpahihnan istuvuudessa on pientä eroa.

Yksinkertaisin tapa on ommella poskihihna turvan päällä olevan remmin ja pehmusteen väliin. Tämä tapa on heikoin, koska poskihihnat kiinnittyvät poikittaisilla tikeillä. Tikeistä voi tulla “repäisyreuna”, jos turpahihnaan kohdistuu voimakas veto.

Poskihihnan voi kiinnittää turpahihnaan myös remmin ja pehmusteen läpi, jolloin kaikki varusteessa olevat tikit ovat pitkittäisiä. Tämä liitos myös “elää” hiukan edellistä paremmin.

Vetoa kestävin ja kenties istuvin ratkaisu on on kiinnittää turvanpäällinen, alahihnat ja poskihihnat toisiinsa renkaan kautta, renkaana voi käyttää O-rengasta tai esimerkiksi riimun sivurengasta.

Poskihihna kiinnitetty suoraan turpahihnaan, remmin ja pehmusteen väliin Poskihihna kiinnitetty turpahihnan läpi Kuvassa sidepull, kapsonissa ei päällimmäistä sivurengasta ole. Poskihihna kiinnitetty O-renkaaseen, johon myös turvan muut remmit on ommeltu


KAPSIINI eli ketjukapsonin turvanpäällisosa

Vahalangan kapsoneissa on kapsiinin sisällä ketju, joka valmistetaan aina tilaajan hevosen turvan mittaan, riittävän pitkäksi niin että poskihihnat kulkevat reilusti poskiluitten alapuolella. Kapsiinin renkaat on kiinnitetty sokalla, joka on hitsattu kiinni tasaiseksi ketjuun, eli alapuolella ei ole kohoumia, josta aiheutuisi painepisteitä. Huono puoli tämän tyyppisessä kiinnityksessä on se, etteivät renkaat pääse pyörimään.

Kapsiini on pehmustettu ketjun alta neopreenillä. Myös villapehmusteen saa toivomuksesta. Villahuopa on hieman kovempi pehmusteena kuin neopreeni, joka joustaa enemmän, mutta pysyy käytännössä “ikuisesti” lähes samantuntuisena, kun neopreeni taas painuu hiukan ajan myötä. Kapsiini on mahdollista pehmustaa tarvittaessa uudelleen.

Rengasvaihtoehtoja on messinkinen tai kirkas (sokat ovat aina kirkkaita) . Kaikkien sivurenkaiden halkaisija on 25 milliä, kuten myös kirkkaiden päällysrenkaiden. Messinkisinä päällysrenkaat voi valita 20 tai 25 millin renkaista. Sivurenkaisiin ompelen "stopparit" hillitsemään kapsiinin kaatumista eteenpäin.

Myös renkaiden paikka ketjussa on asiakkaan valittavissa. Mahdollisimman leveällä olevien sivurenkaiden vaikutus on sidepull-tyyppinen ja kenties vähemmän edenneelle ratsukolle selkeämpien apujen väline, kun taas keskellä, lähellä keskirengasta olevat sivurenkaat sopinevat paremmin tarkkaan akateemiseen ratsastukseen. Renkaita voi tarvittaessa laittaa ketjuun enemmänkin kuin kolme.

Lähikuva renkaan hitsauskiinnityksestä ketjuun, alapuolella ei ole kohoumaa Samankokoisissa ketjuissa sivumaiset päällysrenkaat voidaan laittaa ylemmäs tai alemmas. Sivurenkaissa stopparit Erimittaisia ketjuja erikokoisille turville, messinkisillä tai kirkkailla renkailla

HUOM! Kaikki ketjukapsonit ovat tarkoitettu pelkästään ihmisen ja hevosen väliseen työskentelyyn, jossa paine ei ole koskaan myötäämätöntä ja terävää. Älä kiinnitä milloinkaan hevosta ketjukapsonista mihinkään kiinni. Mikäli kapsoni ei rikkoudu hevosen vetäessä myötäämätöntä painetta vastaan, saattaa hevosen turpa vaurioitua pahoin.



PYÖREÄKSI PUNOTTU

Nahkaa voi punoa “pyöreäksi” neljällä suikaleella. Tätä punosta voi käyttää eripaksuisena muun muassa hevosten koulutusköysissä / riimunaruissa ja koirien taluttimissa. Punoksen voi kiinnittää lukkoon punomalla se lukon ympäri tai suoralla nahkaosalla , joka jaetaan vasta kiinnityksen jälkeen punottaviksi haaroiksi. Punossuikaleiden reunat voidaan pyöristää ja / tai värjätä tai jättää kokonaan käsitelemättä.

Kiinnitys lukkoon punomalla, punossuikaleiden reunat pyöristetty, ei värjätty (pyöreäperäinen lukko) Kiinnitys lukkoon suoralla nahkaosalla, punossuikaleiden reunat pyöristetty, ei värjätty (tasaperäinen lukko) Punossuikaleiden reunat värjätty, muttei pyöristetty


PUOLIKURISTAVAN PANNAN KIRISTYSOSA

Puolikuristavan pannan kiristysosan voi valmistaa ketjusta, nailonista tai nahasta. Kiristysosa voi kulkea pannan molempien päiden läpi tehden lenkin, joka yläpäässä on rengas taluttimen kiinnitystä varten. Vaihtoehtoisesti kiristysosasta voidaan tehdä suora, pannan toiseen päähän kiinnitetty remmi, joka kulkee toisen pään renkaan läpi.

Nahkaiset ja nailoniset kiristysosat voidaan mitoittaa koiralle sopivaksi, niin että pää mahtuu hyvin pannasta, mutta ylimääräistä pituutta ei kaulalle kannata roikkumaan jättää. Valmiissa kiritysketjuissa on aina tietty mitta, joka on ainakin pienemmissä ketjuissa usein ylimitoitettu. Tällaisen ketjun lyhennyskin onnistuu, mutta silloin taluttimeen kiinnitettävään lenkkiin jää hitsausjälki.

Suora nahkainen kiristin Lenkin tekevä nailonkiristin, päässä nahka, jonka sisään nailonnauhan päät on ommeltu Lenkin tekevä nahkainen kiristin Lenkin tekevä palmikoitu kiristin, molemmat päät ommeltu taluttimeen kiinnitettävään renkaaseen, nailonvahvike Valmisketju Hitsausjälki renkaassa, kun ketjua on lyhennetty

Puolikuristava panta pitää mitoittaa niin, että pantaosa on koiran kaulanympäryksen mittainen, ei pienempi. Jos panta pääsee kiristymään pienemmäksi mitä koiran kaulanympärys on, se on kuristuspanta.